De varer som vil blive solgt i Folkekirkens Nødhjælps nye supermarked, er varer, som ikke kunne blive solgt i almindelige supermarkeder. Knoglede grøntsager, trykkede indpakninger eller en varer med en varedeklaration der vender forkert. Til gengæld kan man købe varerne helt op til halvfjerds procent billigere, end deres oprindelige pris. Det skriver Politiken.

I løbet af i år åbner Folkekirkens Nødhjælp det, som de kalder Danmarks første sociale supermarked. Supermarkedet kommer til at ligge på Nørrebro i København, hvor man kan købe varer, som ikke kunne blive solgt i almindelige supermarkeder.

’Vi begynder med et pilotprojekt, og bliver det en succes, så vil vi åbne andre steder i landet,’ siger nationalchefen i Folkekirkens Nødhjælp, Kenneth Kamp Butzback.

Formålet med den nye form for supermarked er, at der skal være mindre madspild og samtidig hjælpe den del af befolkningen, som har økonomiske problemer.

’Men butikken kan forhåbentlig også give et lille overskud, som vi skal bruge i vores arbejde blandt fattige ude i verden,’ siger han.

Tiltænkt for de økonomisk svage

Supermarkedet kommer til at hedde WeFood, og er blevet opbygget i samarbejde med Dansk Supermarked. Baggrunden for den nye type supermarked er både af moralske og økonomiske grunde, det forklarer CSR-chef Helene Regnell.

’Det koster os penge at smide maden ud. Samtidig er det ærgerligt, når den i stedet kan komme mennesker til glæde med en lille pengepung,’ siger hun.

Supermarkedet skal ligge på Nørrebro i København. Som det ser ud nu, skal den ligge ved Nørrebro Station. Andre storbyer som London og Wien har samme type supermarkeder, men her er det kun de økonomisk svageste som har lov til at handle. WeFood i Danmark bliver åben for alle, dog har idémændene været opmærksomme på beliggenheden af butikken.

’Men med den beliggenhed, vi har valgt, giver det sig selv, at mange af kunderne vil handle der af økonomiske grunde,’ siger Kenneth Kamp Butzback.

Overskudsmad burde være gratis

Selina Juul, leder af forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad, er glad for, at der er kommet større fokus på at reducere madspild. Dog frygter hun, at det bliver sådan, at det er forbrugerne der kommer til at smide maden ud i stedet for virksomhederne.

’I stedet for at supermarkederne smider maden ud, risikerer den at ende i skraldespanden hos forbrugerne,’ siger Selina Juul og fortsætter:

’De køber maden billigt, men når de kommer hjem, bliver mange i tvivl om holdbarhedsdatoen, og så ender den alligevel med at ryge ud.’

Derudover mener hun også, at maden burde være gratis. Hun er bekymret over udviklingen af supermarkeder, som er til for de økonomisk svageste i samfundet.

’Det bliver jo ikke fruen fra Nordsjælland, der handler der, og på den måde får vi en stigmatisering, der leder tanken hen på fattigdoms-supermarkeder. Den udvikling tror jeg, de færreste ønsker,’ siger Selina Juul.