Danmark har fået endnu et bæredygtigt certifikat. Det bliver kaldt Refood mærket og handler denne gang ikke om økologi men i stedet om bekæmpelsen af madspild. Certifikatet vil hjælpe restauranter, caféer og andre spisesteder med at reklamere for stedets bekæmpelse imod madspild. Målet er at mindst 10.000 spisesteder i Danmark skal have certifikatet inden år 2020.

De sidste par år er der kommet mere opmærksomhed både fra forbrugere og spisesteder på at bekæmpe madspild. Nu findes der et certifikat som de forskellige spisesteder kan skilte med, hvis opfylder det nye mærkes krav. På den måde kan forbrugere vide sig sikre på at spisestedet er troværdigt, samtidig med at restauranten eller caféen kan bevise at de rent faktisk sortere deres affald og laver mad på en bæredygtig måde.

Det nye grønne mærke blev lanceret i Danmark d. 25 juni 2014, og er et bevis på at det enkelte spisested sortere sit affald, bekæmper madspild og genanvender ressourcer til biogas, gødning og foder. Det nye mærke er lanceret efter en stor interesse fra spisesteder som allerede arbejdede aktivt imod madspild, men som manglede et bevis for at deres kunder kunne være helt sikre på at de havde rent mel i posen.

‘Vi oplever en stor interesse fra restauranter i at gøre en aktiv indsats imod madspild, men disse køkkener savner samtidig en måde at vise forbrugerne, hvad de rent faktisk gør. Derfor er vi en række partnere, der er gået sammen om denne nye ordning,’ fortæller Jean-Luc Frast, forretningsudviklingschef i Daka, som genbruger organiske biprodukter, og som er en af idémændene bag mærket Refood.

Certifikatet er gratis

Spisesteder kan få certifikatet gratis hvis de altså udfylder tre krav på den ellers lange liste som følger med mærket. Listen består af måder der hjælper med at bekæmpe madspild og spisestedet skal yderligere have en ordning som garanterer at deres affald bliver genbrugt.

Så snart spisestedet opfylder disse krav, har de lov til skilte med Refood i deres restaurant, café, kantine eller andre spisesteder, og derudover også reklamere med mærket på deres hjemmeside og menukort.

Et længe ventet certifikat

Flere forbrugere har længe spurgt efter et certifikat der viser, om et spisested er imod madspild eller ej. Også forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, mener at man længe har manglet at synliggøre om hvorvidt en restaurant bekæmper madspild eller ej, og derfor valgte at samarbejde med Deka for at skabe det grønne mærke.

‘Jeg oplever, at flere og flere forbrugere de senere år har efterspurgt et certifikat, der tydeligt fortæller om restauranten eller kantinen gør en aktiv indsats for at mindske madspild, så det er et meget tiltrængt mærke, som jeg tror, vil blive meget populært hos danskerne,’ siger Selina Juul, stifter af Stop Spild Af Mad.

Mærket er økonomisk

Også Landbrug & Fødevarer mener at det nye mærke vil blive populært i Danmark. De offentliggjorde nemlig i 2006 at danskerne smider mad ud hvert år til en værdi af 16 milliarder kroner – det svarer i gennemsnittet til 10.000 for en familie med 4 personer. Siden da har forbrugere aktivt efterspurgt nye måder at reducere og bekæmpe madspild på.

Landbrug & Fødevarer mener at der er to enkelte grunde til at en restaurant burde koncentrere sig mere om madspild. Det første er at det er det som forbrugerne vil have, og for det andet så er det meget økonomisk.

‘Det er blevet en vigtig del af stort set alle køkkener at tænke i en mere miljørigtig fødevareproduktion. Både fordi forbrugerne efterspørger det, men også fordi restauranten kan spare penge på bundlinien ved at gøre en aktiv indsats,’ siger Klaus Jørgensen som er afdelingsleder for markedsanalyse i Landbrug & Fødevarer.

Scandic tog imod mærket med kyshånd

Partnerne bag mærket ønsker at få 10.000 medlemmer inden år 2020 og flere har allerede takket ja tak til det grønne mærke. Et af de firmaer som har taget mærket til sig er hotelkæden Scandic, som længe har arbejdet aktivt imod madspild og som nu glædes over at kunne vise forbrugerne sine anstrengelser i og bag køkkenet.

At Scandic har fået Refood-cerfitikatet betyder ikke, at de er begyndt at arbejde anderledes, lægge en masse ting om og tage nye initiativer. Det er derimod en hjælp til kæden, som allerede arbejder aktivt for at bekæmpe madspild, fordi de nu kan vise forbrugerne at de som hotelkæde lægger stor arbejdskraft både i og bag køkkenet.

‘Vi er den førende hotelkæde inden for bæredygtighed, og i den proces er det blevet en del af vores dna at fokusere på madspild. Derfor er mærket helt oplagt for os, for vi har en stor interesse i at forbrugerne kender til vores anstrengelser,’ fortæller Søren Faerber, som er Food & Beverage Direktør i Scandic.

Mere brød og små tallerkner 

Det var i 2012 at Scandic begyndt at holde opsyn med mængden af madaffald pr. gæst, og hotelkæden har lige siden lavet flere forbedringer imod madspild i buffeten. Kæden har blandt andet valgt først at fylde buffeten op en time efter den er åbnet.

Scandic er generelt god til ikke at fylde for meget mad på sine gæster og det er netop det som sikrer hotelkæden et økonomisk og bæredygtigt spisted. Forbedringerne som kæden har været igennem består blandt andet af at de er begyndt at bage mere brød og så er de store tallerkner blevet udskiftet med nogle mindre, hvilket får gæsterne til at tage mindre portioner.

‘Det er talrige små initiativer, som tilsammen gør en stor forskel. Vi har 1,2 millioner gæster om året til morgenmad, så vi begyndte at veje og registrere processer i separate stande. Det har virkelig kunnet betale sig,’ forklarer Søren Faerber.

Kilde:

http://www.foodculture.dk/Miljoe_og_Klima/Madspild/2014/Danske_restauranter_faar_nyt_maerke_mod_madspild.aspx#.VEYeIIvLc08