Nyheder om Økologi Bæredygtighed Klima og Miljø

Ocean stolen: Lavet af slidt fiskenet

Ocean stolen: Lavet af slidt fiskenet

Vi står i en verden, hvor fremtiden som altid er ukendt. Kompleksiteten kalder på nye svar, og her kan design og kunst både levere tæsk til samvittigheden, refleksion over menneskets forhold til naturen og inspiration til, hvordan vi kan leve mere bæredygtigt

Den danske designvirksomhed Mater der blev grundlagt i København i 2006, slutter sig til virksomheder der tænker kreativt for at imødekomme den bæredygtige udvikling. Nu med en række havemøbler af en af ​​de mest berømte duoer af dansk design; Nanna og Jørgen Ditzel, genindføre Mater ikke blot et vintage-design som oprindeligt blev designet i 1955, -de relancerer Ocean stolen og bordet i en version lavet af genbrugt fiskenet.

“Jeg føler, at producenterne har et seriøst ansvar omkring  affald og genbrug – at tage hvad der har nulværdi, eller hvad der faktisk er et problem for planeten og forarbejde det gennem flotte mønstre fra fortid eller nutid,” siger Henrik Marstrand, grundlægger og administrerende direktør i Mater. “Hvis vi kan skabe et produkt, der er attraktivt, funktionelt og holdbart, mens du rydder op efter bivirkningerne af vores kollektive forbrugerisme, er det en win-win situation.”

Plastix’ fabrikshaller forvandler de tonsvis af kasserede, slidte fiskenet til granuleret plastik, der kan formes og støbes på ny. Til mælkekasser for Arla. Til lampeskærme. Eller til en formfuldendt Nanna Ditzel-havestol skabt for designerfirmaet Mater.

LÆS OGSÅ:  Brdr. Sørensen Entré

Relanceringen af Ocean stolen og bordet repræsenterer et betydeligt skift for Mater. Hidtil har virkosmheden været kendt for udelukkende at arbejde med moderne designere (som Space Copenhagen og Todd Bracher) ofte i trædesign. Dette nye plast projekt har gjort det muligt at diversificere samlingen og venture til mere tilgængelige produkter.

Mater overvejer allerede sit næste Ditzel-projekt: et potentielt samarbejde om en serie vintage tilbehør design lavet af genbrugsglas. I øjeblikket vil alt fokus være på Ocean, som vil være tilgængeligt til distribution fra 1. februar, før en formel lancering i april, under Salone del Mobile i Milano.

LÆS OGSÅ:  Hvordan en økologisk kost hjalp denne filmstjerne med at bekæmpe depression

“Vi håber, at denne nye Ocean-kollektion kan hjælpe med at sætte præcedens for andre designmærker, ikke kun for at tale om bæredygtighed, men for at gøre det til en realitet. Selvfølgelig vil vi også presse os selv til at fortsætte denne udforskning, for at bevise at et øko-produkt kan give mening: det kan være smukt, det kan være omkostningseffektivt, og det er muligt for en virksomhed både at levere og løse et problem”, konkluderer Marstrand. “Dette er blot mig, jeg er lidt optimistisk, men forestill dig, om Ocean-serien blev så stor en succes – at vi måske løber tør for plastaffald til produktionen”.

Forrige artikelNæste artikel

Skriv et svar