Det anbefales at mennesker spiser mellem 4-6 stykker frugt og grønt om dagen, alligevel er der flere tons grøntsager og frugt der bliver smidt ud hver dag fordi de ikke ser perfekte ud.

Hver dag bliver der smidt flere tons frugt og grønt i containeren hos supermarkederne, fordi at kartoflerne er knoldede eller bananerne er uden klaser. At smide mad ud på baggrund af deres udseende skaber en kæmpe portion madspild hver eneste dag.

Ud over madspild, kan det være utrolig dyrt for nogle familier at købe det antal frugt og grønt som der anbefales af sundhedsstyrelsen. Derfor har den franske supermarkedkæde Intermarché, taget kampen op imod idéen om de perfekteformede grøntsager og lanceret en kampagne, hvor de vil sælge de deforme grøntsager billigere end de ‘fine’ grøntsager. Kampagnen skal hjælpe familier med en lav indkomst til at købe så meget frugt og grønt som der anbefales af sundhedsstyrelsen, samtidig med at vi undgår at smide frisk mad ud, bare fordi den ikke ser perfekt ud.

Idéen kommer til Danmark

Pressechefen hos Coop Danmark har meddelt til Ekstra Bladet at de også er klar til at bekæmpe madspild og at der snart bliver præsenteret deforme frugter og grøntsager i deres supermarkedskæder. De introducerede nemlig allerede de deforme grøntsager sidste år, så derfor kunne de godt finde på at lade området udvikle sig yderligere.

‘Vi introducerede de skæve gulerødder sidste år, så man kan sagtens forestille sig, at det udvikler sig,’ siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen til Ekstra Bladet.

Han forklarer derudover, at der ikke er nogen der ønsker perfekt formede grøntsager, og at forbrugerne er klar til at købe sjove og mere unikke fødevarer. Vi er nemlig i en tid, hvor forbrugere ønsker noget specielt og enestående, i stedet for alt ligner kloner af hinanden.

‘Det gør ikke noget, at madvarerne ikke er så perfekte, hvis de har en god historie. Hvis de for eksempel kommer fra en speciel økologisk gård eller lignende. Og så tror jeg også forbrugerne er klar til at sætte ind overfor det madspild det medfører, at de skæve agurker ryger i skraldespanden i stedet for på middagsbordet,’ siger han.

Jens Juul Nielsen kan dog ikke love, at de deforme frugter og grøntsager vil blive solgt billigere hos Coop’s kæder, ligesom de bliver hos den franske kæde Intermarché.

Idéen skal gennemtænkes

Også Dansk Supermarked er interesseret i at sælge de sjove deformerede grøntsager. De ved dog ikke helt endnu hvordan de skal bære sig ad, de har nemlig tidligere forsøgt at sælge skæve frugter og grøntsager men uden held.

‘Det er klart, at vi hele tiden kigger på nye tiltag. Så vi vil da ikke udelukke, at det også kommer på tale, at Dansk Supermarked vil begynde at sælge skæve grøntsager,’ siger kommunikationsmedarbejder Martin Møller Aaamand og fortsætter:

‘Men der er ikke lagt en plan for, hvordan og hvorledes det skulle foregå. Desuden vil jeg sige, at vi har prøvet at sælge dem i visse butikker, men det viste sig, at folk vælger dem fra. Så det skal lige gennemtænkes,’ forklarer han.

540.000 tons madspild hvert år

Landbrug og Fødevarer oplyser at Danmark ialt har 540.000 tons madspild hvert år. Supermarkederne udgør ca. 44.000 tons mad, og de private hjem spilder 237.000 tons mad hvert år. Det vil sige at de private hjem udgør ca. 44% af det samlede antal af madspild på et år – som er 5 gange så meget som supermarkederne.

Se videoen herunder som forklarer konceptet fra den franske supermarked kæde Intermarché.

Kilde:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4931908.ece