Milliarder af engangskaffekopper smides ud i Storbritannien hvert år, hvor de fleste ender på  lossepladser – en tendens der også ses i Danmark

Ejere af kaffekæder er under stigende pres, for at gøre mere for at stoppe denne uheldige udvikling af engangskopper.

Parlamentsmedlemmer i Storbritannien kræver en 25 pence ( 2 kr. ) “latteafgift” på engangskopper – og et totalt forbud, medmindre genbrugen af disse kopper forbedres.

Virksomhederne eksperimenterer med deres egne strategier. Starbucks tester en løsning, hvor der gives 5 pence ( 0,42 kr. ) per genopfyldning, i 25 af deres afdelinger i London.

Så hvad gør andre virksomheder?

Starbucks er den eneste kaffe kæde i øjeblikket som giver kunderne penge for returneringen af deres engangskopper, og i øjeblikket er det kun for en prøveperiode.

High Street-kæden Eat siger, at det er det eneste firma, der sælger 100 procent biologisk nedbrydelige kopper, for at afhjælpe bekymringerne over koppernes miljøpåvirkning.

McDonald’s har installeret genanvendelsesenheder i omkring 80 procent af sine britiske butikker, selv om dette kræver, at kunderne selv adskiller kopperne fra andre affaldsemballager.

‘Latterafgift’ på 25 pence opfordret af parlamentsmedlemmer

Den mest almindelige taktik til at mindske affald på, har altid været i form af afgifter eller returpant.

Store virksomheder som Costa Coffee og Pret a Manger giver rabatter på op til 5 pence ( 0,42 kr. ).

Fra næste uge vil Greggs Bageri tilbyde 20 pence ( 1,67 kr. ) rabat på varme drikke til kunder, der medbringer deres egne kopper.

Nogle kunder har dog klaget på de sociale medier over, at de har set baristas, der først brygger drikkevarer i engangskopper og derefter tipper drikken over i en genanvendelig kop – dette mener de ødelægger hele ideen bag miljøvenlighed.

Ingen større kaffekæder bortset fra Starbucks, har meddelt planer om at opkræve kunderne for deres engangskopper.

En undersøgelse fra Cardiff University Professor Wouter Poortinga antyder, at opkrævning af engangskopper kan være en mere effektiv måde at ændre forbrugernes adfærd på end rabatter.

I en række forsøg på 12 kaffebarer i Cardiff i UK, fandt undersøgelsen næsten en 20 procent stigning i salg af varme drikkevarer med genanvendelige kopper, hvis butikkerne tilbyder gratis genanvendelige kaffekopper og en opkrævning for engangskopper.

Men for tiden vælger de fleste kaffekæder rabatter istedet for at opkræve pant eller lignende.

Kilde: BBC News

Forfatter: Redaktionen på ecolove