Nu hvor ‘den rene tid’ er eksploderet i Danmark, er forbrugerne blevet meget mere bevidste om, hvilke varer de putter i deres indkøbskurve. Det viser sig faktisk, at forbrugerne vil have mere kemi-fri mad end hvad økologien kan tilbyde, og derfor er det ofte de biodynamiske varer som de danske forbrugere får med sig hjem, det skriver politikken.

Danskerne bliver mere og mere forelskede i økologi, imens en større del af økologi-elskerne forelsker sig i biodynamikken, som er af en holistisk forståelse af naturen og landbruget.

Allerede i 2013 var omsætningen af biodynamiske varer på 58,2 mio. kr., hvilket er over 40 mio. kr. mere end den årlige omsætning i starten af år 2000. Omsætningen er altså steget 236 procent. Tallet er fra grossister og forarbejdningsvirksomheder. Salget fra torvehandel,  gårde og restauranter er ikke regnet med, men også her har man oplevet en stor stigning, det skriver Foreningen for Biodynamisk Jordbrug.

Et kælenavn til biodynamikken er ‘økologiens duksede fætter’, for ud over at biodynamikken er 100 procent økologisk, så opfylder biodynamikken yderligere skrappe Demeter-regler. Disse regler indeholder fx at der skal være husdyr på gården og så må der kun anvendes 14 tilsætningsstoffer, hvorimod der må anvendes helt op til 45 forskellige tilsætningsstoffer på økologiske gårde. Ydermere må mælk ikke homogeniseres. Biodynamik, som betyder livskraft, er bygget af en holistisk tankegang om, at kræfterne i naturen påvirker dyr, mennesker og planter på en positiv måde, med livskraft.

‘Salget går rigtig godt. Vores produkter er stadig en niche og en lille del af det økologiske marked, men det økologiske er blevet så almindeligt, at nogle gerne vil have dét yderligere, og de biodynamiske varer er økologi plus noget ekstra. Det er til folk, der gerne vil vide, hvor tingene kommer fra, og hvilken større helhedstanke de bliver lavet med,’ siger Klaus Loehr-Petersen, projektleder i Foreningen for Biodynamisk Jordbrug.

For at forbrugerne kan få lov til at købe biodynamiske varer, så kræver det først og fremmest at landmændene overholder de skrappe regler, hvilket flere landmænd gør. Der har været en stigning på biodynamiske landmænd på 35 procent de sidste fem år. Det betyder at det biodynamiske areal i Danmark er kommet op på 2.400 hektar, hvilket svarer til lidt mere end Anholts areal.

‘Interessen er stigende, og tilslutningen fra både forhandlere og landmænd er også stigende. Biodynamik er en ekstra proces i landbruget, og det kræver nok et par ugers ekstra arbejde om året for de her landmænd til for eksempel at håndtere gødning og bruge de biodynamiske præparater,’ siger Klaus Loehr-Petersen.

En trend for de unge i byerne

Biodynamikken er sammen med sin lille familie: økologi, dyrevelfærd og sundhed, i den grad blevet populære i Danmark. Der er kommet end trend om, at vi skal ‘back to nature’.

‘Biodynamik kan betragtes som en del af en bølge, hvor man gerne vil back to nature, være mere selvforsynende og have noget mere grønt, hvilket i høj grad er et storbyfænomen. Det er en bølge, men næppe en kæmpe tendens over hele landet, da det er de unge i byen, der fører an,’ siger kostvaneforsker Sisse Fagt fra DTU Fødevareinstituttet.

Særligt mejeriet Naturmælk giver, hvad de unge efterspørger. Mejeriet producerer nemlig 12 biodynamiske produkter, som man kan købe i henholdsvis SuperBest, Føtex Food og LokalBrugsen i dele af Jylland. Naturmælk producerer ikke kun mælk men også ost og smør. Mejeriet kan også mærke en efterspørgsmål efter de biodynamiske produkter.

‘I starten var der ingen efterspørgsel, og det var virkelig for de få. Men derfra er udviklingen gået stille og roligt. I og med at produkterne er blevet mere tilgængelige, bliver de også solgt, og vi kan rent salgsmæssigt se, at det udvikler sig positivt,’ fortæller salgs- og marketingchef i Naturmælk, Nelly Frees Riggelsen.

Naturmælk er steget fra tre til fem landmænd og det ser ikke ud til at stoppe her.

‘Det næste trin på økologistigen er helt klart at vælge biodynamikken til. De, der vil noget særligt, vælger det til, men der ligger en opgave i at få italesat biodynamik,’ siger Nelly Frees Riggelsen.

Stor interesse fra de unge

Det er især kokken Mikkel Hesselager, der har åbnet den nye slagterbutik ‘spis min gris’, som går i spidsen for biodynamikken. Kokken sælger mad af 100 procent økologi og så meget biodynamik som muligt, hvilket han har stor succes med.

Mikkel Hesselager har kun en fast leverance, som består af to okser om ugen, ellers får han leveret det som landmændene kan tilbyde – en arbejdsmetode som går hånd i hånd med den biodynamiske tanke. Derudover vil han sælge alt fra dyret, lige fra tryne til hale, og derfor må han også have sine taleegenskaber i orden, når kommer kunder med forventninger til deres kødkøb.

‘Og det er her, jeg kommer til min ret som kok, fordi jeg kan ramme folks forventninger med et andet stykke kød. Hvis folk havde forventet en rib eye, og jeg ikke har mere, så guider jeg dem til, hvordan flanken kan være et alternativ. Jeg ændrer ikke deres madplaner, men deres fantasi, og det føles bare som noget, der er godt og gennemtænkt,’ siger Mikkel Hesselager.

Det er lettere at sælge varer til de helt unge, for det er dem der efterspørger de gammeldagse fødevarer såsom tunge, hjerter og skank.

‘Jeg står jo med armene over hovedet, når en knægt på 20 år kommer ind og køber noget, der kræver en interesse,’ fortæller han.

Kilde:

http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE2453177/stadig-flere-koeber-biodynamisk-i-stedet-for-oekologisk/