Ny rapport viser at de fleste nye dieselbiler udleder mere end tre gange så meget NOx som de burde.

Det er en skandale, mener Jeppe Juul fra Det Økologiske Råd. Han mener samtidig dieselbilerne skal udfases i en fart.

Volkswagen var de første der blev opdaget i at snyde med NOx-test af biler, derefter rullede Dieselgate med flere afsløringer af, hvordan industrien slet ikke overholder grænserne for udledning af gasser.

Den nye rapport fra europæiske organisation Transport & Environment, viser at dieselbiler i EU forurener stadig alt for meget her et år efter. To ud af tre biler i EU forurener mere end tre gange så meget, som angivet i EU’s luftforureningsstandard Euro 6, der trådte i kraft i 2014.

Læs også: I dag afholdes møde om ”Dieselgate” – svindel med bilers forurening

Jeppe Juul fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd udtaler, at i Danmark står det også rigtig slemt til.

Det er en skandale. Lige nu kører en kvart mio. biler rundt på de danske veje og udleder mere end tre gange så meget NOx, som de skulle i forhold til Euro-normerne. NOx forureningen skader vores sundhed, og alligevel fortsætter industrien med producere biler, der udleder for høje niveauer af NOx,” siger Jeppe Juul.

Han vurdere at der er kun en forsvarlig ting af gøre:

Vi skal have speedet udfasningen af forbrændingsmotorbiler op, og dieselbilerne bør klart ryge først. Af samme grund er det også mærkeligt, at vi stadig har en afgiftsmæssig særbegunstigelse af dieselbiler i Danmark, mens landene omkring os fjerner dem på stribe”, siger Jeppe Juul fra Det Økologiske Råd.

Fakta:

I EU, USA og i flere andre lande har man lavet reduktionsmål for NOx i et forsøg på at forbedre folkesundheden. EU har fastsat de såkaldte Euronormer, der regulerer nye bilers udledning af fx NOx. Euro 6 trådte i kraft i 2014 og betyder at nye biler kun må udlede 80 mg NOx/km.

Forfatter: Redaktionen på ecolove.dk