Nutrition Tips, Nyheder om Økologi Bæredygtighed Klima og Miljø

Salt: Himalaya vs Kosher vs bordsalt vs havsalt

Salt: Himalaya vs Kosher vs bordsalt vs havsalt

Salt er uden tvivl en af verdens vigtigste ingredienser i madlavningen. Uden det ville mange måltider smage tamt og mangle kant. Imidlertid er det ikke alt salt som er skabt ens og som er lige godt for helbredet. Der er mange sorter at vælge imellem.

Disse omfatter bordssalt, Himalayasalt, kosher salt, havsalt og Celtisk salt, for blot at nævne nogle få. Ikke alene varierer de i smag og tekstur, men også i mineral- og natriumindhold.

Denne artikel udforsker de mest populære salttyper og sammenligner deres ernæringsmæssige egenskaber.

Hvad er salt?

Salt er et krystallinsk mineral fremstillet af to elementer, natrium (Na) og chlor/klor (Cl).

Natrium og chlor/klor er afgørende for din krop, da de hjælper din hjerne og nerver til at sende elektriske impulser.

Det meste af verdens salt er høstet fra saltminer eller ved fordampning af havvand og andre mineralrige vande.

Salt har forskellige formål; det mest almindelige er smagstilsætning til fødevarer. Salt bruges også som fødevareservativ, da bakterier har svært ved at vokse i et saltrigt miljø.

Årsagen til, at salt ofte anses for usundt i store mængder, er at det kan hæve blodtrykket.

Men selv om undersøgelser tyder på, at nedsættelse af saltindtaget kan reducere blodtrykket med 1-5,4 mm / Hg, er der intet tegn på, at nedsættelse af saltindtaget forhindrer hjerteanfald, slagtilfælde eller død.

Langt størstedelen af natrium i den vestlige kost kommer fra forarbejdede fødevarer. Hvis du spiser hovedsagelig hele, uforarbejdede fødevarer så behøver du ikke bekymre dig om at tilføje noget salt til dine måltider.

En anden årsag til at undgå forarbejdet mad, er at det også gerne er tilsat en masse stoffer, som giver smag, konsistens og udseende: Farvestoffer, smagsforstærkere, emulgatorer og konserveringsmidler.

RESUMÉ
Salt er lavet af to mineraler; natrium og chlorid, som er afgørende for kroppen. For meget dårligt salt kan hæve blodtrykket, men der er meget få tegn på, at spise mindre salt kan forbedre sundheden.

Raffineret salt (bord salt)

Det mest almindelige salt er almindeligt bordsalt.

Dette salt er normalt meget raffineret – hvilket betyder at det er stærkt jordet, med de fleste af dets urenheder og spormineraler fjernet.

Problemet med fint salt er, at det kan klumpe sammen. Af denne grund bliver forskellige stoffer – kaldet anti-klumpningsmiddel tilføjet.

Mad kvalitetsbordsalt er næsten rent natriumchlorid – 97% eller højere – men i mange lande indeholder det også tilsat jod.

Tilsætningen af jod til bordssalt er resultatet af en vellykket forebyggende foranstaltning mod folkesundhed mod jodmangel, som er almindelig i mange dele af verden.

Jodmangel er en førende årsag til hypothyroidisme, intellektuelle handicap og forskellige andre sundhedsmæssige problemer.

Derfor, hvis du vælger ikke at spise regelmæssigt jod beriget bordsalt, skal du sørge for at spise andre fødevarer, der er højt i jod, såsom fisk, mælk, æg og tang.

RESUMÉ
Raffineret bordsalt består hovedsagelig af natriumklorid, med anti-klæbemidler tilsat for at forhindre klumping. Jod tilsættes ofte også til bordssalt.

LÆS OGSÅ:  Helseriet

Havsalt

Havsalt fremstilles ved inddampning af havvand.

Ligesom bordsalt er det for det meste kun natriumklorid. Afhængigt af dets kilde og hvordan det blev behandlet, indeholder det dog normalt forskellige sporstoffer som kalium, jern og zink.

Jo mørkere havsaltet er, desto højere er koncentrationen af ​​urenheder og sporstoffer. På grund af havforurening kan havsalt imidlertid også bære spor af tungmetaller som bly.

Havsalt indeholder også mikroplastik – de mikroskopiske rester af plastaffald. Sundhedsmæssige konsekvenser af mikroplastik i fødevarer er stadig uklare, men nogle forskere mener, at sundhedsrisici er lave på nuværende niveau.

I modsætning til almindeligt raffineret salt er havsalt ofte groft, da det er mindre jordet. Hvis du drysser det på din mad efter madlavning, kan det have en anden mundfølelse og forårsage en mere kraftig smagsbrist end raffineret salt.

Spormineralerne og urenhederne i havsalt kan også påvirke smagen – men det varierer meget mellem de forskellige mærker.

RESUMÉ
Havsalt fremstilles ved inddampning af havvand. Selvom det ligner almindeligt salt, kan det indeholde små mængder mineraler. Det indeholder også spor af tungmetaller og mikroplastik.

Himalayasalt

Himalayasalt, stammer fra Nepal, hvor der for 250 millioner år siden var hav, eller Khewra Salt Mine i Pakistan, den næststørste saltmine i verden.

Disse former for salt indeholder mange værdifulde mineraler og salte, som kroppen har brug for.

En god idé er at tage en kvart til en halv teskefuld himalayasalt i et helt glas vand, der er varmet lidt op (men ikke kogt), fx til det er lunkent. Det kvikker op og giver kroppen, hvad den har brug for. Samtidig skal man sørge for at drikke cirka to liter vand i døgnet. Din kropsvægt er afgørende for hvor meget vand du bør indtage dagligt. Du har behov for 30-40 ml væske pr. kilo legemsvægt.

En anden mulighed er at lave en mættet opløsning af det gode salt, og så bruge en teskefuld hvor morgen af opløsningen i et helt glas vand.

Gør man det, vil man også gøre det lettere for kroppen at nedsætte blodtrykket, hvis det er for højt. Det er kun nogle få mennesker, der er saltfølsomme og derfor ikke tåler at tage ekstra salt. Har man for højt blodtryk, skal man selv have et blodtryksmåleapparat, så man kan følge blodtrykket.

Er blodtrykket meget lavt, vil samme opskrift øger blodtrykket til et mere normalt niveau. Man understøtter kroppens selvregulerende kræfter.

Himalayasalt indeholder ofte spor af jernoxid (rust), hvilket giver det en lyserød farve.

Det har også små mængder calcium, jern, kalium og magnesium, hvilket gør det lidt lavere i natrium end almindeligt bordsalt.

Mange foretrækker smagen af Himalayasalt over andre typer.

RESUMÉ
Himalayasalt høstes fra en stor saltmine i Pakistan eller Nepal. Det har en lyserød farve på grund af tilstedeværelsen af jernoxid. Det indeholder også spormængder af calcium, kalium og magnesium.

LÆS OGSÅ:  Økologi: Danmark i den gule førertrøje

Kosher salt

Kosher salt kaldes “kosher”, fordi det bruges i visse jødiske kulinariske skikke.

Traditionel jødisk lov kræver, at blod skal udvindes fra kød, før det spises. Fordi kosher salt har en grov struktur, er det særligt effektivt til at udtrække blod.

Den største forskel mellem almindeligt salt og kosher salt er flagernes struktur. Kokke finder, at kosher salt – på grund af flagernes størrelse – er nemmere at samle med fingrene og spredes over mad.

Kosher salt vil have en anden tekstur og smagsbrist, men hvis du tillader saltet at opløses i maden, er der virkelig ingen forskel i forhold til almindeligt bordsalt.

Men kosher salt er mindre tilbøjelige til at indeholde additiver som anti-klumpningsmidler og jod.

Men husk at en teskefuld kosher salt vejer langt mindre end en teskefuld almindeligt salt. Udskift ikke den ene til det anden i forholdet 1: 1, eller din mad kan ende med at være for salt eller for blød.

RESUMÉ
Kosher salt har en grov struktur, der gør det nemt at blive spredt oven på din mad. Selv om det ikke er meget forskelligt fra almindeligt salt, er det mindre sandsynligt at det indeholder anti-klumpningsmidler og tilsat jod.

Celtisk salt

Celtisk salt er et slags havsalt, der oprindeligt blev populært i Frankrig.

Det har en grålig farve og indeholder også lidt vand, hvilket gør det ret fugtigt.

Celtisk salt tilbyder spormængder af mineraler og er lidt lavere i natrium end almindeligt bordssalt.

RESUMÉ
Celtisk salt har en lys grå farve og er ret fugtig. Det er lavet af havvand og indeholder spor af mineraler.

Forskelle i smag

Foodies og kokke vælger primært deres salt baseret på smag, tekstur, farve og bekvemmelighed.

Urenheder – herunder spormineraler – kan påvirke både farve og smag af saltet.

Størrelsen af kornet påvirker også, hvordan dit salt smager når det rammer din tunge. Salt med en større kornstørrelse kan have en stærkere smag og vare længere på din tunge.

Men hvis du tillader saltet at opløses i din mad, bør der ikke være nogen større smagsforskel mellem almindeligt raffineret salt og de andre gourmetsalte.

Hvis du kan lide at bruge dine fingre til at drysse salt på maden, er salte med større kornstørrelse meget lettere at håndtere.

RESUMÉ
De vigtigste forskelle mellem salte er smag, farve, tekstur og bekvemmelighed.

Mineralindhold

En undersøgelse bestemte mineralindholdet af forskellige typer salt.

Tabellen nedenfor viser en sammenligning mellem bordssalt, Maldonsalt (et typisk havsalt), Himalayasalt og Celtisk salt:

                                  Calcium           Kalium           Magnesium           Jern             Natrium

LÆS OGSÅ:  Kropsform

Bord salt              0.03%                0.09%              <0.01%                   <0.01%       39.1%
Maldon salt         0.16%                0.08%              0.05%                     <0.01%       38.3%
Himalayasalt      0.16%                0.28%              0.1%                         0.0004%    36.8%
Celtic salt             0.17%                0.16%               0.3%                         0.014%       33.8%         

Som du kan se, har Celtisk salt den mindste mængde natrium og den højeste mængde kalcium og magnesium. Himalayasalt indeholder en smule kalium.

Husk dog, at disse er spormængder. For eksempel indebærer 0,3% indholdet af magnesium til Celtisk salt, at du skal spise 100 gram salt for at nå ADI (Acceptabel Daglig Indtagelse).

Af denne grund er mineralindholdet i de forskellige salte langt fra en overbevisende grund til at vælge et salt over et andet. Disse niveauer er ubetydelige i forhold til hvad du får fra mad.

RESUMÉ
Salt indeholder kun spormængder af mineraler. Som følge heraf er det usandsynligt, at når du vælger en type salt over en anden, at det påvirker dit helbred betydeligt.

Hvilken er sundeste?

Hidtil har ingen undersøgelser sammenlignet sundhedsvirkningerne af forskellige typer salt.

Men hvis en sådan undersøgelse blev lavet, er det usandsynligt, at der vil blive fundet store forskelle. De fleste salte er ens, der består af natriumklorid og små mængder mineraler.

Den største fordel ved at vælge mindre forarbejdede salte er, at du undgår tilsætningsstoffer og antibakterielle midler, der ofte findes i almindeligt bordsalt.

Til syvende og sidst, er salt hovedformål at tilføje smag, men det er ikke et sundhedsmiddel.

RESUMÉ
Der er ingen undersøgelser, der sammenligner sundhedsfordelene ved forskellige typer salte. Imidlertid indeholder mindre forarbejdede salte sædvanligvis ikke additiver.

Konklusion:

Salt er måske det mest anvendte krydderi i verden.

Nogle mennesker tror at salt er dårligt for kroppen, men virkeligheden er ikke så simpelt.

Selvom raffineret bordsalt er det mest almindelige type i Vesten, findes der en række andre sorter. Disse omfatter Celtisk, Himalaya, Kosher og havsalt.

Der er imidlertid få ernæringsmæssige forskelle mellem disse forskellige typer. Mens uraffinerede salte indeholder færre tilsætningsstoffer, omfatter de vigtigste sondringer tekstur, kornstørrelse og smag.

Kilder:

www.ncbi.nlm.nih.gov

www.ncbi.nlm.nih.gov

www.ncbi.nlm.nih.gov

www.sciencedirect.com

www.ncbi.nlm.nih.gov

www.onlinelibrary.wiley.com

Forfatter: Redaktionen på ecolove

 

Forrige artikelNæste artikel

Skriv et svar