I en ny rapport fra Ekoweb, viser det at vores svenske naboer har haft en stigning af salget af økologi  i første halvår af 2016.

Den samlede andel af økologi er nu oppe på 9,0 procent i Sverige, mens den danske økologi andel nu er oppe på 9,9 procent.

Svenskerne har tidligere erklæret, at de går efter danskernes økologiske verdensmestertitel, som bygger på den samlede økologi-andel i fødevaresalget. Der er således lagt op til et tæt kapløb mellem Danmark og Sverige til glæde for forbrugerne.

Svenskerne får ros

“Det er en utrolig flot fremgang for øko-salget, vi ser hos vores naboer i Sverige i øjeblikket. Og man må anerkende, atde tager deres ambition om at udfordre os som verdens førende økologination aldeles alvorligt,” siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening, og ønsker svenskerne held og lykke med missionen.

“Vi vil gerne battle med svenskerne om at blive endnu bedre til at købe økologi. Hver gang vi lægger økologiske varer i indkøbskurven, er det til gavn for natur, dyr og mennesker. Så sammen kan vi gøre en stor forskel,” siger han.

God markedsføring og ny sundhedstrend 

Der er flere årsager til den stigende vækst, som er fordelt over flere varetyper, ifølge Ekoweb. Blandt andet skyldes det et resultat af en stærk sundhedstrend og dagligvarekædernes øgede markedsføring af økologiske produkter.

Lanceringen af mange nye produkter og en større tilgængelighed af de økologiske varer har sammen med kædernes økologikampagner båret frugt.

Forfatter: Redaktionen på ecolove.dk

Kilde: Økologi.dk