Frankrig har igennem fem år fordoblet deres køb af danske økologiske fødevarer, viser nye tal fra Landbrug & Fødevarer. Eksporten til Frankrig nåede i 2015 op på 118 millioner kroner.

Franskmændene har igennem en årrække vist en stigende interesse for økologi. Ni ud af ti franskmænd har spist økologiske produkter i løbet af 2015, og 65 procent spiser økologi mindst en gang om måneden.

En kombination af et ønske om højere fødevaresikkerhed, øget udbud og bedre distributions muligheder i Frankrig, har resulteret i at Frankrig sidste år nåede sit hidtil højeste niveau, på over 5,5 milliarder euro, hvilket svarer til knap 41 milliarder kroner i deres detailhandel. Det er en stigning på ti pct. i forhold til 2014.

Det får Mette Gammicchia, der er afdelingsleder for Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, til at se lyst på fremtiden for eksporten af dansk økologi til Frankrig:

“Eksporten af økologiske fødevarer fra Danmark til Frankrig er tæt på en fordobling på bare fem år – fra 70 millioner kroner i 2009 til 118 millioner kroner i 2014. Tallet for 2015 er ikke klar endnu, men det er vores klare forventning, at de er endnu højere. Derfor vurderer vi, at der er yderligere potentiale for at øge øko-eksporten til Frankrig, som er et af de største eksportmarkeder for dansk økologi,” siger Mette Gammicchia.

Fransk madmesse

Otte danske økologiske producenter mødes med forskellige franske grossister på den anerkendte SIAL-madmesse i Paris, for at sikre den høje danske markedsandel i et stort eksportfremstød.

Lige nu er der generelt en stor interesse for dansk økologi. I Frankrig handler det især om de mange spændende danske nicheprodukter som for eksempel økologisk øl, øko-barer, øko-sodavand uden sukker og økologisk is til småt-spisende, som de franske producenter ikke selv producerer.

“De produkter følger de trends, vi ser på markedet herhjemme – og dem vil franskmændene naturligvis også gerne have,” siger Mette Gammicchia, der er med på madmessen i Paris, hvor de danske virksomheder får meget stor opmærksomhed.

Fakta
SIAL-madmesse har eksisteret siden 1964. Den bliver afholdt hvert andet år og har aldrig været større end i år, hvor den franske landbrugsminister, Stephane Le Foll, stod for åbningen. I år har messen særligt fokus på innovation af fødevarer. SIAL afholdes på et areal på 27 hektar, hvilket ifølge arrangørerne svarer til 100 supermarkeder.

De danske deltagere

  • Coffeebrewer Nordic
  • Mät,
  • Naturfrisk
  • House of Originals
  • Biosynergy A/S – Is fra Skarø
  • Vision Foods Danmark
  • ZoZozial Coffee
  • Woodshade Organics 

Forfatter: Redaktionen på ecolove.dk