En 2019 undersøgelse afslører hvilken beskidt og skadelig industri-krydstogt er

Det kan være en god ide at tænke sig om to gange, inden du booker en krydstogtsferie til næste vinter. Mens krydstogtskibe måske kan virke som en sjov og uskyldig måde at se verden på, er de faktisk en af ​​de mere miljøskadelige former for rejser. For det første producerer en person på et syv dages krydstogt emissioner svarende til 18 dage på land. Men der er andre foruroligende faktorer.

Nogle af disse fremhæves i det nyeste krydstogts skema, der udstedes årligt af Friends of the Earth (FOE). Miljøorganisationen analyserer og rangerer 16 krydstogtselskaber i rækkefølge fra bedste til værste. Der er kategorier, der sammenligner,  spildevandsbehandling, reduktion af luftforurening, overholdelse af vandkvalitet, gennemsigtighed og kriminelle overtrædelser.

I en detaljeret Vox-artikel sidste efterår antages krydstogtskibe at behandle al spildevand ved at forbrænde affald og frigive steriliseret flydende affald i havet. Men flere krydstogtskibe er blevet anklaget for udledning af “olieagtigt affald” og ubehandlet vand (alt undtagen råt spildevand) i havet. FOE gav Costa, Crystal og Carnival Cruise Lines alle “F” for deres spildevandshåndtering.

Luftforurening er et andet problem, fordi de enorme skibe bruger dieselmotorer, gasturbiner eller begge dele. Diesel producerer partikler og nitrogenoxid knyttet til luftvejssygdom og lungekræft. Det danner også svovlsyre, som i  syreregn og bidrager til afskovning, ødelæggelse af livet i havet og korrosion af byggematerialer. Anvendelsen af scrubber-teknologien som en løsning på dette problem var ikke tilstrækkelig til FOE’s standarder, da “det store flertal af skrubbere, der bruges af krydstogtsindustrien, simpelthen omdanner luftforurening til vandforurening gennem deres skrubberaffaldsudledning.”

Hvad angår de resterende kriterier, var vandkvalitetskravene baseret på skibe, der skulle til Alaska, og om de opfyldte statens stærke vandkvalitetsstandarder. Gennemsigtigheden blev målt ved en virksomheds villighed til at besvare FOE’s spørgsmål om miljøpraksis; og kriminelle overtrædelser anvendt på syv krydstogtskibe, der ejes af Carnival, som alle “begik kriminelle miljøovertrædelser i 2017 og 2018, mens de var i føderal kriminel prøvetid i USA for overtrædelser tilbage i 2005.”

Skemaet tager ikke stilling til den berygtede etik krydstogtskibe er kendt for, og den måde de betaler deres hårdt arbejde personale på, og heller ikke den måde de drager fordel af underprivilegierede havnefællesskaber i udviklingslande på. Den måde de undlader at tage hensyn til savnede personer, og måden de genererer uanstændige mængder madaffald på. Men det maler bestemt et dystre billede af en branche, som enhver miljøbevidst rejsende bør undgå.

Kilde: Friends of the Earth

Forfatter: Redaktionen på ecolove