Faktisk viser en ny undersøgelse at nu køber mænd og kvinder økologisk lige ofte

Den stigende efterspørgelse i 2016, skyldes til dels at mændene nu i lige så stor en grad køber økologi som kvinderne. Den nye undersøgelse er lavet af Norstat for Landbrug & Fødevarer.

“De kvindelige forbrugere plejer at være i overtal, når vi har undersøgt, hvem der køber økologiske varer. Så det er første gang, at vi ser den trend, at mænd stort set køber økologi lige så ofte som kvinder,” siger Kirsten Lund Jensen, der er økologichef hos Landbrug & Fødevarer.

Lige siden Landbrug & Fødevarer i 2013, startede undersøgelsen, har tallene været støt faldenede i andelen af danskere som aldrig køber økologi. I 2013 svarede hele 10,5 procent at de aldrig købte økologiske fødevarer, mens den andel sidste år var faldet til blot fire procent.

Sidste år købte 39 procent af mændene og 42 procent af kvinderne ofte eller altid økologiske varer, når de var ude at handle. I 2013, 2014 og 2015 var tallene for mænds forbrug af økologiske varer på omkring 30 procent, og altså markant lavere end kvindernes.

“Der var en massiv vækst i salget af økologiske varer i 2016. Og det er især mændene, der har ændret indkøbsvaner, hvilket er en helt ny udvikling. Vi ser også flere spændende produkter indenfor økologien, som mænd gerne vil afprøve,” siger Kirsten Lund Jensen.

Ligeledes viser undersøgelsen at mens kun fire procent af forbrugerne aldrig køber økologiske fødevarer, køber 40 procent ofte eller altid økologisk. 93 procent af forbrugerne køber af og til økologiske varer, mens tre procent har svaret ’ved ikke’.

Region Hovedstaden har hele 51 procent der ofte eller altid køber økologiske varer. Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Sjælland er tallene henholdsvis 28 procent, 36 procent, 37 pct. og 38 procent.

Flest forbrugere vælger typisk økologiske varer inden for grøntsager, æg, mejeriprodukter, frugt- og kolonialvarer. De yngre forbrugere køber hyppigere økologiske æg, kolonialvarer og økologisk kød, mens ældre forbrugere typisk køber frugt og grønt.

Forfatter: Redaktionen på ecolove