Den nye store satsning på økologi fra Coop, har fået konkurrenterne til at gøre sig kampklar. Netto, Kiwi, Lidl og Føtex er parate til at gå i økokrig, for at vinde forbrugernes opmærksomhed. Det skriver Berlingske.

Økologi er blevet mainstream, både hos den danske befolkning, men også på dagsordenen hos detailvirksomhederne.

For få uger siden skød Coop sine nye prisfald på økologiske varer i gang. Det gjorde virksomheden i alle sine kæder, for at sikre, at de forbrugere der foretrækker økologi, vil finde sine dagligdagsvarer inden for Coops rammer. Men det bliver ikke en dans på roser for Coop. Virksomhedens initiativ for at lokke øko-kunderne til sig, har vakt stor opsigt hos konkurrenterne. Både Netto, Kiwi, Lidl og Føtex har gjort sig kampklar, og er parate til at tage en aktiv del i konkurrencen om at sælge lavpris-økologi.

Økokampen er i gang

’Netto er Danmarks største på økologi med en markedsandel på 23-24 procent. Den position vil vi forsvare med hud og hår,’ siger Claus Juul Nielsen, der er direktør for Netto International, til Jyllands-Posten.

Hos Føtex har lyden samme klang. Virksomheden vil gøre sine økologiske varer mere tydelige i butikkerne. Også Kiwi og Lidl vil gøre deres økologiske varer mere attraktive med prisfald, samtidig med, at de også har i sinde at udvide deres økologiske varesortiment.

Coops endelig mål er at fordoble sit salg af økologiske fødevarer over de næste fem år. Salget skal gå fra fem milliarder kroner til ti milliarder kroner. Det vil de sørge for, ved at lave prisfald for to hundrede millioner kroner om året, hvilket bliver til en milliard kroner efter fem år.

Mange eksperter forudser, at der kan komme store prisfald rundt omkring på markedet.