For at influenzavirus skal give sygdom, skal det bane sig vej ind i kroppens celler, hvor det så formerer sig og fylder cellen med virus, indtil den til sidst dør og cellen sprænges, så virus kommer ud i blodet. Det samme gælder for de fleste andre virussygdomme, for eksempel ved forkølelse. Men for at virus kan komme ind i cellen, har det brug for at klistre sig fast på cellens overflade. Viruspartiklerne er beklædt med små proteinmolekyler med bl.a. H-antigener – hæmagglutinin, som binder sig til modtagesteder på cellerne, kaldet receptorer. Det er, når det er sket, at cellen begynder at producere nøjagtige kopier af viruset.

  • Smittevejene er oftest fra hænder til øjne og næse samt dråbesmitte fra host og nys.
  • Håndhygiejne er derfor vigtig. . Vask hænder ofte.
  • Host i albuen og ikke i hænderne.
  • Undgå at smitte andre ved tæt kontakt, især ældre og svækkede
  • Sygemelding ved klare symptomer. Ikke være helten, der går syg på arbejde
  • Undgå flyrejser. Er der en i flyet med influenza, vil næsten alle blivet smittet.
  • Undgå at være sammen med mange i lukkede rum.
  • Styrk immunforsvaret. Er det stærkt nok, kan man godt blive smittet, men ikke nødvendigvis komme til at mærke sygdomme. I epidemier blivet mere end 90% smittet, men kun 20-30% syge.
  • Spis en sund og varieret kost samt kosttilskud, så kroppen får alt det, der er nødvendigt til dens naturlige funktioner. Det ortomolekylære princip
  • Grønt og frugt. Vitaminer, mineraler, aminosyrer, sunde fedtsyrer.
  • Tag ekstra antioxidanter. Bl.a. C, E og A-vitamin, selen og zink.
  • D3-vitamin er meget vigtigt for immunsystemet og meget andet. Det øger klart modstandskraften mod infektioner. Børn af mødre med lavt D3 har større risiko for bronkitis og lungebetændelse.

Influenza pandemier næsten væk om sommeren. Solskin på huden medfører i sommermånederne en stor produktion af D3-vitamin i huden. resten af året skal man tage tilskud, gerne mindst 100 mikrogram dagligt (4.000 enheder)..

Mangel på D3-vitamin eller lavt indhold i blodet giver større sygefravær pga. infektioner

D3-vitamin modvirker den kraftige overreaktion i immunsystemet (cytokinstorm) der  var en væsentlig dødsårsag ved den spanske influenza og den nuværende ellers milde svineinfluenza..

D-vitaminforskeren Dr. Canell anbefaler ved influenza 50 mikrogram (2.000 enh) per kg kropsvægt dagligt i syv dage.

Speciallæge Claus Hancke anbefaler ved begyndende influenza D3-vitamin 100.000- 140.000 IE eller 2.500 – 3.500 µg eller 65 – 92 stk. D-Pearls stærk 38µg på én gang, hvis I får influenza. Det tager 6-8 timer, så falder temperaturen til normal.

Hvis man er lidt henne i forløbet, suppleres med Selen 100µg 2 tabl. 5 x dgl. og C-vit 1,5 gram 5 x dgl.

D3-vitamin-dosen kan tages tre dage i træk. Sørg for at have tingene hjemme, så de kan tages umiddelbart.

Forebyggende, mindst 100 mikrogram D3-vitamin dagligt. Ufarligt. ½-1 times solskin om sommeren giver mindst 250 mkg/10.000 enheder

  • Longovital styrker immunsystemet.
  • Det samme gælder Immolina, der er udtræk af mikroalger.
  • Undgå kunstige kemiske stoffer i fx mad, drikke og kosmetik.
  • Sørg for balance i en varieret kosten. Det er ikke godt at spise for meget, da det svækker modstandskraften.
  • Få tilstrækkelig søvn.
  • Sørg for at have sunde tarmbakterier. Tag tilskud af probiotika, fx Vita Biosa eller kapsler, pulver eller sugetabletter med mælkesyrebakterier, og undgå at spise sukker, slik, hvidt brød etc.
  • Sørg for daglig motion (ikke for anstrengende), gerne ude.
  • Undgå unødig stress, da det svækker modstandskraften. Planlæg ordentligt og vær så resten tiden der, hvor du er, med din fulde opmærksomhed.

Et af de bedste midler mod influenzaviruset er ekstrakt af hyldebær – Sambucus nigri L. – der altid har haft en plads i folkemedicinen mod bl.a. forkølelse og influenza. Forskning i blandt andet Israel og Norge har vist, at ekstrakt af hyldebær (Sambucol R) kan virke forebyggende mod influenza, forkorte sygdomsforløbet og gøre det lettere. Hyldebær indeholder et stof, der gør det umuligt for influenzaviruset at trænge igennem cellernes vægge ved at forhindre hæmagglutinin i at virke. Og når virus ikke kan komme ind i cellen, kan det ikke formere sig. Begynder man tidligt i sygdommen med Sambucol, vil den typisk kun vare få dage, og symptomerne være som ved en forkølelse. Man kan som pårørende eller besøgende evt. helt undgå at blive smittet, hvis man tager Sambucol, inden man går på besøg eller plejer en influenzaramt. Hyldebærekstraktet virker også ved forkølelse og andre virussygdomme.

Sambucol kan i Danmark købes som Sambucol Immuno Forte, der også indeholder C-vitamin og zink.

Et andet naturmiddel, der virker på en lignende måde, er Kan Jang, der består af Russisk rod samt Andrographis panniculata. Også tranebær og andre mørke bær som fx aronia, blårbær, kirsebær m,.fl.indeholder stoffer, bl.a. anthocyaniner, som kan hindre virus i at komme ind i cellerne.

Andre gode naturmidler er:

  • Vild bjerg oregano (fx Oregano Resp.),
  • Hvidløg.
  • Echinacea
  • Olivenblads ekstrakt
  • Resveratrol
  • Krydderier

C-vitamin er kraftigt virushæmmende og –dræbende i store doser. Ved infl. 1,5 til 2 gram 5 gange om dagen i 3-4 dage. Forebyggende ½-1 gram 2 gange dagligt. Der er ikke nok i kosten, heller ikke i citrusfrugter. Man kan forstærke virkningen af C-vitamin op til 20 gange ved samtidig at tage tilskud af bio-flavonoider (farvestofferne i frugt og grønt). Fx som C 500 + Hyben + Bioflavonoider eller Citron.

Ved svære infektioner kan man give 30-100 gram direkte i blodet. det er ufarligt.

Grise danner 10 gram C-vitamin i døgnet. Mennesker kan ikke danne det selv, men må have det fra kosten og kosttilskud.

Mineralet selen er et vigtigt antioxidant

Zink har betydning for mere end 300 enzymprocesser i kroppen

Jernmangel svækker immunforsvaret (børn, unge og kvinder). For meget svækker også pga. oxidation (forharskning)

Vand er et vigtigt antioxidant. Undgå væsketab og udtørring, som let sker på grund af sved. Tilsæt saften af to limefrugter per liter vand.

Ingefær te, kamille te og linde te er virushæmmende og modvirker inflammation

Andre midler:

  • Kinesisk urtemedicin
  • Ayurvedisk medicin
  • Homøopatisk medicin
  • Kolloidt sølv eller Bionaid
  • Kyllingesuppe. Modvirker inflammation og giver god næring. Modvirker slimdannelse
  • Hoste og feber. Det bedste middel mod hoste er mørk chokolade (theobromin). Mere effektivt end kodein. Chokoladen skal indeholder mindst 70% kakao. Gerne mere.

Feber er et vigtigt forsvarsmiddel mod virus og bakterier. Ikke slå den ned, hvis den ikke er over 40 grader. Af med dynen. Frisk, kold luft.

Under infektioner bruger man mere af antioxidanter, og da man ofte spiser mindre, er det vigtigt at tage ekstra kosttilskud. Især er C-vitamin vigtigt, og i store doser er det kraftigt virushæmmende og –dræbende. Man kan for eksempel tage 1-2 gram hver 3-4 time. Normalt vil det medføre diaré, men ikke når man har brug for ekstra meget C-vitamin, som ved influenza. Det er også godt at tage ekstra zink og selen.

Hoste er ofte et problem ved influenza. Det bedste middel mod hosten er mørk chokolade (mindst 70% kakao), der indeholder stoffet theobromin. Det virker mere effektivt end kodein, som kan medføre forstoppelse og undertrykke åndedrættet.

Det er ikke nogen god idé at slå feberen ned med medicin, da feber er en af vores bedste forsvarsmidler mod virus og bakterier, men stiger temperaturen til over 40 grader, må man forøge at køle sig. Først og fremmest ved at tage dynen af, nøjes med et lagen over i stedet og sørge for frisk luft i værelset.

Smitten med influenzavirus foregår oftest ved, at man får virus på hænderne fra andre og så klør sig i øjnene eller piller sig i næsen, hvorved viruset overføres.

Dråbesmitte fra hostende og nysende mennesker med influenza smitter også, især i indeklima. Det er derfor vigtigt med renlighed, og influenzaramte bør undgå kontakt til især ældre og svækkede personer og lade være med at gå på arbejde. Inkubationstiden – tiden fra smitte til symptomer – er fra 18 til 72 timer.

Kilde: Radiodoktoren Carsten Vang Hansen