2014 er året med det største salg af økologi siden finanskrisen. Et løft på hele 8-10 procent, skriver Økologisk Landsforening. En markedschef forklarer, at danskerne har fået en større interesse for sundhed, rent mad og dyrevelfærd.

Efterspørgelsen af økologiske varer er steget meget i år og det fejrer økologerne sammen med supermarkederne i stor stil. Danskerne er bevidste om at træffe sunde valg, de vil være fri for kemikalier og støtte landmænd som passer godt på dyrerne.

Økologisk Landsforening melder ud, at det generelle detailsalg i Danmark falder, men salget af økologisk produceret mad er stadig stigende. Foreningen har vurderet ud fra tilbagemeldingerne fra dagligvarehandlen at salget af økologi tilsammen har vokset omkring 8-10 procent i dette år. Så høje tal er ikke set siden finanskrisen begyndte. Folk begynder generelt at få en voksende interesse og forståelse for den økologiske industri, samtidig med at man er blevet mere bevidst om at skabe sin sundhed igennem en ren kost.

‘Danskerne interesserer sig mere og mere for rene og sunde fødevarer uden rester af sprøjtegifte og en masse unødige tilsætningsstoffer. Det er blandt andet afspejlet i en stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt,’ forklarer Henrik Hindborg, markedschefen i Økologisk Landsforening.

Danskerne vil have dyrevelfærd

Henrik Hindborg gør opmærksom på at der har været en markant stigning af salget af økologiske æg, mejeriprodukter og kød i år. Det betyder at danskerne er betænksomme omkring landets dyr, og vil sikrer sig at deres penge støtter gårde som yder deres bedste for at dyrerne trives optimalt.

‘Det er udtryk for, at danskerne i stigende grad er optagede af dyrevelfærd, når de køber fødevarer. Ved at vælge økologiske varer, får forbrugerne netop en garanti for, at dyrene har god plads, kommer ud under åben himmel og i det hele taget har forhold, som imødekommer deres naturlige behov,’ forklarer Henrik Hindborg.

Han mener ydermere at den store økologiske eksplosion i Danmark skyldes, at forbrugerne er blevet mere optimistiske omkring deres budgetter og ved, at de får kvalitet og meget mere for pengene så snart de lægger en økologisk vare i indkøbskurven.

Især Superbrugsens kunder ønsker økologi

Dansk Supermarket og Coop kan begge mærke den økologiske eksplosion der finder sted i Danmark i øjeblikket. De har mærket stor vækst af salg af de økologiske fødevarer i forhold til de tidligere år.

Især Superbrugsen som hører under Coop, kunne mærke en markant stigning af salget af økologi de første ni måneder på året, hvor salget steg med hele 11%. Coop mener at det kan skyldes, at der før i tiden ikke rummede så mange økologiske varer på supermarkedets hylder, men eftersom at interessen voksede sig større i Danmark, da begyndte Superbrugsen at arbejde sammen med Økologisk Landsforening, hvor supermarkedet begyndte at få nye, spændende og økologiske varer på hylderne.

Alle er glade for den stigende vækst, og mange ønkser at gøre økologien til en hvermandseje og booste den økologiske eksplosion endnu mere i det kommende år.

‘Væksten er meget glædelig, og vi vil i det kommende år satse massivt på at forstærke den yderligere. At gøre økologien til hvermandseje er en del af Coops madmanifest. Med udviklingen i år er vi helt på rette vej,’ fortæller Kenneth Pedersen, kædedirektør i SuperBrugsen.

Føtex vil også have økologien til at vokse

Dansk Supermarked hvorunder butikkerne Bilka, Føtex og Netto ligger, kan også mærke at deres kunder foretrækker de økologiske fødevarer. Føtex har formået at skabe sig en vækst på et to-cifret tal og det mener butikkens salgsdirektør Jan Larsen er på grund af at Føtex har arbejdet med stort fokus for at kunne sælge de rene varer til en attraktiv pris. Jan Larsen mener, at danskerne forbinder økologi med kvalitet og derfor ønsker han kun at den økologiske udvikling i kæden skal vokse sig endnu større. Økologien vil blive mere tilgængelig allerede inden for et par uger, siger han.

‘Økologi spiller en central rolle i danskernes opfattelse af kvalitet, og i føtex forventer vi, at den stærke udvikling i det økologiske salg vil fortsætte. Vi er derfor på trapperne med en række nye tiltag indenfor det økologiske sortiment, som kunderne vil møde allerede inden for de kommende uger, og som vil gøre økologien endnu mere tilgængelig for vores kunder,’ fortæller Jan Larsen.

Danmark har et økologisk fødevaresalg på ca. 8%, hvilket gør Danmark til det land med mest solgt økologi i hele verden.

Kilde:

http://www.okologi.dk/aktuelt/nyheder/2014/okt/oeko-varer-fylder-mere-i-indkoebskurvene.aspx