Tesla Model X skal køre 580.000 kilometer, før den udsender mindre CO2 end Mercedes E-Class med 220 dieselmotorer!

Det viser en rapport fra den tyske motororganisation ADAC. De har studeret de samlede CO2-emissioner, herunder fra, hvornår bilen fremstilles – til de reelle emissioner undervejs.

Konklusionen er, at elbiler i klassen “store personbiler” ikke nødvendigvis er bedre for klimaet end en ny dieselbil. Tværtimod.

Elektrisk bil bedst i kompakt klassen

Den tyske rapport har kigget på tre forskellige bilklasser: små biler, kompakt biler og større personbiler. Her sammenlignede ADAC i samarbejde med Heidelberg-instituttet biler med forskellige drivstrækninger og beregnede CO2-udledningen fra, hvor brændstoffet kommer fra til selve kørslen.I den kompakte bilklasse er Hyundai Ioniq Electric det bedste i den samlede CO2-beregning.

I den kompakte bilklasse er Hyundai Ioniq Electric den bedste i den samlede CO2-beregning.

I kompakt klassen kommer elbilen bedst ud, selv når det tages i betragtning, at bilerne er forsynet med tyske strømforsyninger. Det betyder, at energikilden ikke er 100 procent fornybar, men også medfører en vis andel kulkraft, som det er tilfældet i Tyskland.

Det er først efter 45.000 kilometer, at den elektriske bil (Hyundai Ioniq Electric) giver en lavere CO2-emission i alt sammenlignet med den fossile motor. Mens elbilen udsender 22,5 tons CO2 i løbet af dets levetid, svarer det tilsvarende tal for en sammenlignelig benzinbil til 30 tons. Livstiden er defineret som 150.000 kilometer.

Diesel mere miljøvenlig i den store bilklasse

Ifølge ADAC er CO2-beregningen helt anderledes i den store bilklasse. Her viser rapporten, at en Tesla Model X skal køre 580.000 kilometer, før den udsender mindre CO2 end en Mercedes E 220d.

I dette tilfælde er det også en betingelse, at elbilen opkræves på den såkaldte tyske el-mix.

Grunden til, at elbilen falder så dårligt ud i forhold til dieselbilen, bør være forbundet med den høje CO2-emission under batteriproduktionen.

ADAC understreger, at dette er et eksempel på en sag, hvor elbilen falder dårligere ud.

Samlede emissioner

Undersøgelsen er således baseret på de samlede CO2-emissioner. Her taler vi alt fra selve bilproduktionen, batteripakker, hvilken energikilde elbilerne udleder og klimaudslippene fra brændstofproduktionen.

Emissionsdata fra fossile biler er også målt af ADAC selv, og der er ikke taget hensyn til det angivne forbrug fra fabrikken.

ADAC understreger også, at resultaterne ikke kan bestemme generelt hvilket drivaggregat har den bedste CO2-balance. Det afhænger af bilmodellen og klassen

Denne er ikke nødvendigvis bedre for klimaet end en moderne dieselmotor, ifølge ADAC.
Denne er ikke nødvendigvis bedre for klimaet end en moderne dieselmotor, ifølge ADAC.

Nedenfor kan du se, hvilke modeller ADAC har sammenlignet med hinanden:

Biler som er testet

Småbiler:

  • Diesel: Mazda 2 Skyactiv-D 105
  • Bensin: Mitsubishi Space Star 1.2 CT
  • Hybrid: Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style
  • Elbil: BMW i3 (94 Ah)

Kompaktbiler:

  • Diesel: Mazda 3 Skyactiv-D 105 Sports-Life
  • Bensin: Volkswagen Golf 1.5 TSI
  • Hybrid: Toyota Prius 1.8 Hybrid
  • Elbil: Hyundai Ioniq Electric Style

Store personbiler:

  • Diesel: Mercedes E 220d
  • Bensin: Mercedes E 400 Coupé 4matic
  • Ladbar hybrid: Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD
  • Elbil: Tesla Model X 100D

Forfatter: Redaktionen på ecolove