Den danske eksport til Sverige stiger og stiger, da svenskerne ikke har den store tradition for at producere økologisk frugt og grønt

Der var engang, hvor de danske økologer´s image var langt hår og, hvor far og mor var ude i marken. Men sådan er det ikke længere, nu gælder det en milliardeksport til vores nabolande Sverige og Tyskland, men også til fjerne lande som Kina og Dubai.

Svensker vil især gerne købe danskproduceret økologisk frugt, grønt og juice, mens de foretrækker svenske økologiske kyllinger og svinekød.

“Vi har fået en rigtigt stor eksport til Sverige, der er et af vores største eksportmarkeder,” siger administrerende direktør og medindehaver Niels Rømer fra den succesrige virksomhed Naturfrisk.

Naturfrisk høster stor succes, blandt andet i Sverige. Brandet består af en række økologiske sodavand og juicer, som bliver produceret på flasker på 25 cl på det familieejede Ørbæk Bryggeri.

Produkterne kan købes på en række svenske caféer, restauranter og helsebutikker og formentlig snart i Coop Sveriges supermarkeder. Paradiset, en populær virksomhed der driver skandinaviens største økologiske butik, samt flere økologiske caféer i Stockholm, er kunde hos Naturfrisk.

Økologi er blevet en kæmpe livsstil både i Danmark og Sverige. Sverige´s 10 millioner indbyggere er gået hen og blevet et vigtigt eksportmarked. I Danmark køber næsten alle danskere økologisk, imens syv ud af otte svenskere køber økologisk.

“Sverige er uden sidestykke vores mest voksende eksportmarked. I 2017 vil vi have endnu mere fokus på det svenske marked. Vi har for alvor fået gang i eksporten til Sverige, og primært frugt og grønt er steget mest. Men også eksporten af drikkevarer går godt,” siger Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Økologiske fødevarer indenfor foodservice og nethandel steg samlet med 18 procent til 20 milliarder kr. og dermed blev 2016 et rekordår for økologi. Ifølge Økologisk Landsforening, udgjorde salget af økologiske varer i Danmark, sidste år omtrent halvdelen af det svenske salg.

“Politikerne, hele den økologiske branche og forbrugerne i Danmark er med på, at man vil øge dansk økologisk produktion. I Sverige er vi lidt bagefter, f.eks. at økologi er noget, landbruget skal satse på. Vi har ingen tradition for produktion af økologisk frugt og grønt. Det er Danmark meget bedre til. Frugt og grønt udgør den største gruppe varer, vi importerer fra Danmark, og salget er steget ganske meget. Men når det gælder økologiske æg, kød, kylling eller mælk, vil vore forbrugerne helst have svenske produkter,” siger redaktør Cecilia Rygaard fra EkoWeb.

Kampagner skaber øget eksport

Da svensker ikke selv kan producere nok økologi, og at Økologisk Landsforenings vellykkede markedsføringskampagner de seneste år, har været medskabende til at svenske forbrugere i stigende grad, har kastet sig over økologiske produkter fra Danmark, mener eksportchef Helene Birk.

De danske øko virksomheder, eksporterede for cirka 400 mio kr. til det svenske marked i 2015 – en fordobling på blot tre år, og en vækst på 35 procent i forhold til året før. Forventningerne er derfor høje for 2016, hvor Helene Birk venter en eksport på til Sverige på mindst 18-20 procent.

DanRoots, en stor dansk virksomhed af økologiske og konventionelle rodfrugter, er igang med at udvide sin økologiske produktion massivt, grundet den store efterspørgelse både fra indland og udlandet.

“Vi er lige kommet ind med leverancer af økologiske rodfrugter hos Netto i Sverige. Det er gulerødder, persillerødder, jordskokker og rødbeder. For mig er det rigtigt spændende at kunne sende spændende økovarer uden for Danmarks grænser,” udtaler Klaus Vestergaard fra DanRoots.

Konkurrence på fragtpriser

Økologiske gulerødder produceret i Sverige, er væsentligt dyrere, men alligevel er konkurrence benhård, påpeger Klaus Vestergaard. Årsagen er fragten. Det er noget billigere at fragte varer fra f.eks. Tjekkiet til Sverige end fra Danmark.

Det betyder, at hans afregningspriser skal være lave for, at DanRoot kan konkurrere. “Men jeg ser alligevel rigtigt gode muligheder for os i Sverige,” siger Klaus Vestergaard.

Forfatter: Redaktionen på ecolove