Det danske firma BlueTown har gjort det som både Google og Facebook havde planer om, nemlig at skabe internet til afrikanske landsbyer uden elforsyning. Internet i områder, hvor der ikke før var internet, skal på sigt sørge for at skabe økonomisk vækst, bedre uddannelser og sundhed i områderne.

Et dansk firma ved navn BlueTown har overhalet Google og Facebook i ræset om at skabe gratis og uafhængigt internet i landsbyer i Afrika. Og ikke nok med det, så har BlueTown udviklet det på den måde, at internettet ikke har behov for elektricitet. Det eneste det er drevet af er solceller og genopladelige batterier.

Kim Høgskilde som er Buisness Development Manegar hos BlueTown fortæller, at firmaet lige har rundet sit pilotprojekt af som foregik i Tanzania. Pilotprojektet havde kørt siden april og har været en kæmpe succes. De lokale i området har taget imod det frie internet med kyshånd og bruger det meget.

‘De lokale brugere er superglade for systemet,’ fortæller Kim Høgskilde.

Hvordan fungerer internettet?

Både BlueTown og en lokal investor ved navn Danida, har lagt penge i projektet. Sammen har de kombineret flere udviklingsmidler. De lokale fra landsbyen har kunnet bruge internettet ganske gratis, og flere af de lokale har under pilotprojektet fået udleveret en smartphone. Planen er dog, at der skal opbygges almindelige forretningsvilkår i fremtiden, når projektet er kommet helt op og stå. Internettet kommer fra en 20 meter høj mast, som har en parabol på toppen. Parabolen kommunikerer med en anden parabol som står ved et internetknudepunkt der har et lyslederkabel og kobber nede i jorden.

Parabolen sender signaler helt op til 20 kilometers afstand. Hvis der er større afstand end 20 kilometer til nærmeste kablede infrastruktur, kan man da sætte systemet op i kæder, det vil sige at man kan sætte endnu en parabol op som også vil kunne sende signal på 20 kilometers afstand, og på den måde vil man kunne sikre et stort område af internettet.

Selve internettet som sendes ud, stammer fra lokale teleselskaber som BlueTown danner partnerskab med.

2,5 km internet og 500 brugere

Der er som sagt ikke behov for elektricitet da internettet kører på solceller og genopladelige batterier. Og udover at benytte det frie internet, kan de lokale fra landsbyen også udnytte strømmen til at oplade deres telefoner.

Internettet når ud til 2,5 kilometer fra hvor masten står, det har i øjeblikket en hastighed på 4 MB og 500 mennesker kan bruge det på samme tid.

‘Det kan nemt skaleres op, hvis hastigheden i den lokale infrastruktrur tillader det. Helt op til 150 MB og flere tusinde brugere kan systemet trække, og det kan opgraderes direkte fra København,’ forklarer Høgskilde.

Hvis internettet skulle udvikles på denne måde, ville det selvfølgelig også blive dyrere, og pointen var netop at holde prisen i bund. Derfor er projektet udformet som det er nu.

Internettet skal skabe fremgang

Kim Høgskilde er helt sikker på, at den store forskel som det frie internet bærer med sig, vil gavne både landsbyerne og beboerne på mange måder. Det er især for at skabe bedre uddannelser, bedre sundhed og økonomisk vækst, at Bluetown har skabt det frie internet i dette område.

‘Det handler om at skabe bedre uddannelse, bedre sundhed og økonomisk vækst og dermed en højere levestandard, siger han og fortsætter:

‘I uddannelsessektoren, hvor man har svært ved at få adgang til nye undervisningsmaterialer, kan de nu få det. I sundhedssektoren, kan læger i landsbyen bruge nettet til videokonference med læger på hospitaler i de store byer, og de kan nemt finde videoer om forebyggelse indenfor sundhed,’ forklarer Høgskilde.

Også landbruget vil komme til at se nye muligheder, landmændene kan nemlig finde inspiration til hvordan de skal dyrke deres afgrøder og finde information omkring prissættelse af forskellige produkter.

‘Farmere kan få hjælp til at dyrke jorden mere effektivt, og de kan søge og udveksle information med hensyn til bedre at kunne prissætte og afsætte produkter,’ siger Kim Høgskilde.

Billigt for alle

En af de store gevinster ved dette projekt er, at det ikke bruger elektricitet og derfor er meget billigt. Høgskilde mener, at udrulle et internet af denne størelse vil kun koste ham ca. 10% af hvad det normalt ville have kostet. Også forbrugerne jubler over det frie internet, de behøver nemlig ikke at købe et simkort for at ringe, skrive eller bruge MB. De vil med det frie Wi-Fi i stedet benytte Skype, Google Hangout og Viber. På den måde har de ikke behov for at have de traditionelle metoder for at skrive og ringe, fordi de kan erstatte dem med de gratisse programmer over internettet.

Høgskilde fortæller at enkelte afrikanere allerede ejer en telefon der kan bruge Wi-Fi, men at der stadig er stort behov for telefoner og computere for at endnu flere mennesker kan få mulighed for at benytte internettet.

Efter et succesfuldt pilotprojekt på 6 måneder, er BlueTown klar til at rejse flere master rundt omkring i Afrika. I Afrika fungerer landene og regionerne meget forskelligt, så det er ikke sikkert at forretningsmodellerne er de samme alle steder. BlueTown leder efter flere investorer, som kan hjælpe dem med at udvikle idéen i så stort et omfang som de ønsker. Derudover leder BlueTown også efter flere lokale partnerskaber, som er nødvendige for at få leveret internettet.

Store ambitioner

BlueTown satser på at få over en million bruger på under 5 år. De regner også med, at de får rejst en masse master med raketfart.

‘Vi sigter mod at et team bestående af 3-4 personer skal kunne sætte en by op på en dag, og at et team skal kunne sætte 200 landsbyer op om året,’ siger Høgskilde.

Men han er dog bevidst omkring, at det vil tage tid at bygge konceptet op fra pilotprojektet til en massiv udrulning på så store arealer og med så mange forbrugere.

Google og Facebook har samme interesse

BlueTown er ikke kun interesseret i at skabe internet for beboere i Afrika, men også i Indien og Kina. BlueTown ser store muligheder ved også at skabe frit internet i disse lande, men de er ikke det eneste firma som ser muligheder i u-landene. Lige nu er Google igang med et projekt hvor luftballoner spreder internet til beboere der manger det. Og Facebook har købt et firma der laver letvægtsdroner, for også at skabe internet over arealer der mangler det.

Hverken Google eller Facebook er færdige med sine projekter, men Høgskilde synes det er positivt hvis det kunne lykkedes disse to store firmaer at skabe flyvende internet. Han ser nemlig muligheder i, at de to store firmaer mangler infrastrukturer på jorden som skal forbindes med deres flyvende internet, hvilket jo er det som han laver.

Uden konkurrence

Høgskilde fortæller, at det er helt overraskende hvor lidt konkurrence han har inde for denne industri. Flere som han har talt med i Afrika, Kina og Indien har aldrig før hørt om en idé som denne.

‘Uanset hvem vi taler med i Afrika, Kina eller Indien, siger de, at det er fantastisk, og at de ikke har set det før,’ fortæller han.

Han fortæller også, at han heller ikke selv kender til andre firmaer der arbejder med det, som han er igang med at lave. Men at der er så mange muligheder inde for denne industri, at der sagtens ville kunne være plads til flere firmaer. Det vil trods alt kræve mange firmaer at tilbyde internet til de 3-4 milliarder mennesker som lige nu lever uden internetadgang.

Det giver penge at hjælpe u-lande

Høgskilde ser guld i at levere internet til u-landene og hjælpe dem igennem udviklingen. Det kan måske være svært at se, hvordan man kan tjene penge på den slags, men Høgskilde er sikker i sin sag.

‘Potentialet er monster stort. Både økonomisk og udviklingsmæssigt,’ siger han.

Han forklarer at undersøgelser fra Verdensbanken har vist at kommunikations-adgang er det største omdrejningspunkt for at skabe vækst. Det er igennem kommunikation at lande, sundhed og viden bliver større og udvikler sig.

Også Kina har investeret en stor sum penge i Afrika, de mener nemlig ‘får de flere penge, får vi flere penge.’

Høgskilde mener, at Kina er interesseret i at sælge sine varer på de afrikanske markeder og senere flytte nogle af deres produktioner til Afrika, når produktionen er blevet for dyr til at kunne blive i Kina.

Der findes altså mange forskellige interesser i at hjælpe u-landene, både med at udvikle sig generelt men også ved at give de lokale viden og mulighed for kommunikation. Og det er jo heller ikke uden grund, at store firmaer som Google og Facebook har fået idéer af samme stil som BlueTown’s.

Kilde:

http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2014/10/10/10101611.htm