Det nye dyrevelfærdsmærke møder en del kritik. Derfor har Coop nu boykottet statens mærke og i stedet lanceret sit eget, som kommer i markedet før regeringen kan nå at følge med.

Detailkoncernen Coop er så utilfreds med det kommende statslige dyrevelfærdsmærke, at de nu lancerer deres egen udgave af mærket – et mærke for rigtigt dyrevelfærd, som de skriver i en pressemeddelelse.

– Vi er helt enige med ministeren i, at det er en god idé at få en mærkningsordning, der fremmer dyrevelfærd. Men det der er fremlagt, er alt for svagt. Det giver ikke mere reel velfærd for dyrene, og konsekvensen bliver desværre, at forbrugerne føres bag lyset, fortæller Jens Visholm, koncerndirektør i Coop, i pressemeddelelsen.

Statens dyrevelfærdsmærke arbejder i første omgang kun med svineproduktion. Mærket omfatter en stjerneordning, hvor grundkravene er, at:

  • Søerne skal gå frit
  • Grisene ikke må halekuperes
  • Grisene dagligt skal have halm
  • Grisene højst må transporteres i 8 timer.

Jens Visholm har tidligere kaldt regeringens dyrevelfærdsmærke for ”greenwashing” – vildledende markedsføring af produkter, der for eksempel får dem til at fremstå mere bæredygtige, end de i virkeligheden er.

Coop var inviteret med til de indledende møder til udformningen af statens dyrevelfærdsmærke, men endte med at forlade sagen grundet uenighed blandt parterne. Også Økologisk Landsforening, Dyrenes Beskyttelse og Forbrugerrådet Tænk har forholdt sig kritiske til ordningen.

Præsentationen af Coops dyrevelfærdsmærke falder på præcis samme dag, som fødevareminister Esben Lunde Larsen har udsendt en pressemeddelelse om statens mærke.

I en pressemeddelelse fortæller Coop om mærket, der skaber reel bedre dyrevelfærd og:

  • Som sætter en højere standard for dyrevelfærden
  • Som også omfatter forarbejdet kød, f.eks. pålæg
  • Som ikke underminerer eksisterende mærkningsordninger som økologi og Friland
  • Som anerkendte forskere og anerkendte NGO’er bakker op om.

Coop forventer, at de første produkter med mærket vil komme på markedet fra 4. kvartal af 2016.

Forfatter: Redaktionen på ecolove.dk

Kilde: Coop