Nyheder om Økologi Bæredygtighed Klima og Miljø

Chokolade: 2019 køberguide til bæredygtig chokolade

Chokolade: 2019 køberguide til bæredygtig chokolade

Påsken er over os og i den anledning har organisationen Mighty Earth udgivet en vejledning for bæredygtig chokolade

Vejledningen vurderer 57 chokoladeselskabers miljøpolitik og -praksis for at give forbrugerne en let reference, når de køber chokolade til venner og familie.

Påsken er højsæson for salg af chokolade rundt om i verden, med en større markedsandel end jul, Valentinsdag eller Halloween. “Folk søger i stigende grad bæredygtige muligheder, når de handler,” sagde Etelle Higonnet, kampagnedirektør hos Mighty Earth. “De ønsker ikke at give deres børn påskeæg lavet med børnearbejde, eller som dræber chimpanser. Vi ønsker at gøre processen nemmere, så du kan nyde et chokoladeæg uden at skulle bekymre dig, hvis det selskab, der producerede det har ryddet en nationalpark i Afrika for at få kakao.”

Mighty Earth gav Sucden titlen “Rotten Egg” betegnelse for sine dårlige resultater på tværs af alle målte kategorier. Sucden har været en af ​​de mindst lydhør kakaohandlere; nægter at engagere sig med borgergrupper, vil ikke spore hvor kakaoen kommer fra, holder sig ikke til skovrydningfri forsyningskæde for kakao eller skifte til miljøvenligt skovlandbrug for kakaoproduktionen. Desuden nægter virksomheden – som også kontrollerer 15-20 procent af verdens sukker – at sikre en mindste indkomst for de landmænd, der leverer kakaoen. De har også undladt at eliminere børne- og slavearbejde fra sin forsyningskæde.

LÆS OGSÅ:  Biomateriale skabt i kampen mod forurening

“Sucden accepterer eller vender det blinde øje til skovrydning, ødelæggelse via forurenende monokultur, slaveri, børnearbejde og landmændenes dystre fattigdom”, siger Higonnet. “Hvis nogen fortjener titlen”Rotten Egg”, er det Sucden.”

Mighty Earth udpeger Lindt – som et af verdens ti bedste chokoladefirmaer – med titlen dette års “Good Egg”. I år tilsluttede Lindt ikke alene sig industristandarden Cocoa & Forests Initiative (CFI), men gik et skridt videre. Lindts “Ingen Skovrydning og skovlandbrug Action Plan” omfatter dramatiske gennemsigtighedsforanstaltninger, herunder offentliggørelse af Lindts forsyningskæde til leverandører og steder. I løbet af de sidste to år har Lindt omfavnet nul skovrydning over hele verden, fuld sporbarhed af hver bønne, retablering af skove, High Carbon Stock Approach (en metode, der skelner skoven fra nedbrydede områder for optimal gennemførelse af virksomhedernes skovrydning-fri forpligtelser, der også sikrer lokalbefolkningens rettigheder og levebrød) og landbrug med mindst 30 procent ” skygge “træer der gavner jordfrugtbarhed.

LÆS OGSÅ:  Høkasser hitter igen – de sparer energi, tid og penge

Mighty Earths nye point kort, indeholder mere end 20 nye virksomheder; de fleste af dem supermarkeder. Omkring 40 procent af overskuddet af en given chokoladebar går til supermarkeder.

“Størstedelen af ​​kakao landmændende tjener under $ 1 per dag. Med de store aktionæres fordele er det på høje tid, at detailhandlerne tager ansvar for krænkelser af menneskerettighederne og miljømisbrug af den kakao, de sælger, “siger Higonnet.

Mighty Earth rangerede virksomheder baseret på deres skovrydningspolitik i Vestafrika, globale kakaoafskovningspolitikker og landbrug (en måde at måle, hvordan virksomheder forsøger at skifte væk fra destruktive ‘fuld’ monokultur til skovvenlig, skyggefuld agro- økologisk kakao. En praksis, der består i at forbinde træer med afgrøder, enten inden for eksisterende skove eller i bestemte plantager. Det har betydelige positive virkninger, såsom genoprettelse af jordens frugtbarhed eller reguleringen af skadedyr. – samme kategorier som sidste år. Imidlertid indeholder 2019 point kort en ny kategori for sporbarhed. Inden for det sidste år har mange aktører i branchen gjort store fremskridt på denne front, og kan hermed sporer så meget som 80 procent af deres direkte forsyningskæde for at komme tættere på klarhed, ærlighed og gennemsigtighed.

LÆS OGSÅ:  Gummisko produceret af alger hjælper miljøet

Mighty Earth tilføjede også en kolonne for indkomst. Mens nogle forbrugere måske undrer sig over, om man først skal spise ørerne eller fødderne på en af ​​de 90 millioner chokolade påskeharer, der produceres hvert år, slås de fleste kakao landmænd med, om de har råd til at sætte et måltid på bordet for deres familier. Landmænds fattigdom er kun blevet værre de sidste tre år. Omkring 2,1 millioner børn arbejder i kakao industrien, hvoraf 96% af dem med farligt arbejde ifølge forskere ved Tulane University.

“Jeg kan acceptere, at nogle forældre med en sød tand, stjæler en lille smule slik fra deres børns slikskål,” sagde Higonnet. “Men jeg kan ikke acceptere, at en industri på 100 milliarder dollar om året, giver kakao landmændene, uacceptable forhold for at forsyne dem med råvarer.”

Download Mighty Earth shopping Guide her

Download Mighty Earth shopping Guide/ Detailhandlere her

Download Mighty Earth shopping Guide/ Leverandører her

Kilde: www.mightyearth.org

Forfatter: Redaktionen på ecolove

Forrige artikelNæste artikel

Skriv et svar