Supermarkedskæden tager også en række andre skridt for at hjælpe med at bekæmpe den globale plastkatastrofe

Stort set hver gang jeg har handlet, og kommer hjem og adskiller mine varer fra al den emballage fødevarende er pakket ind i, bliver jeg frustreret over al den plastik, og anden emballage jeg fylder i affaldsposen, og som ender på lossepladsen eller oceanerne. En følelse jeg er overbevist om jeg deler med mange andre forbrugere.

På en måde er de store supermarkedskæder “dørmænd” for hvor meget af, hvad hvert land forbruger af emballage. De er forbindelsen mellem fabrikanterne og forbrugerne, og som sådan har de stor indflydelse på ting som plastemballage og affald.

Nu kommer der en glædelig nyhed fra ALDI i USA, en kæde med mere end 1.800 amerikanske butikker i 35 stater, og som betjener mere end 40 millioner kunder hver måned. Selskabet har netop meddelt de nye forpligtelser af reduktion af deres plastemballage.

Ifølge en pressemeddelelse er virksomheden unikt placeret til at kunne påvirke, hvordan produkterne hentes, produceres og bringes på hylder, fordi mere end 90 procent af butikkens sortiment er ALDI-eksklusiv. Virksomheden planlægger at nå de følgende målsætninger ved at samarbejde med deres leverandører:

  • I 2025 vil 100 procent af ALDI-emballagen, herunder plastemballage, have genbrugelige, genanvendelige eller kompostable emballager.
  • I 2025 reduceres emballagematerialet af alle ALDI-eksklusive produkter med mindst 15 procent.
  • I 2020 vil 100 procent af ALDI-eksklusive varer indbefatte en How2Recycle-etiket.
  • Inden 2020 gennemføres et initiativ, hvor ALDI-emballagen skal gøres lettere for kunderne at genbruge.
  • Løbende forbedring af produktemballage ved intern ekspertise og eksterne evalueringer.

Til denne forpligtelse siger Greenpeace Senior Oceans Campaigner David Pinsky:

“ALDI USA tager et skridt i den rigtige retning ved at anerkende sin rolle i plastforureningskrisen, og begynder at omfavne reduktion og genanvendelse. Virksomheden har allerede taget positive skridt ved aldrig at tilbyde engangsprodukter til dagligvarer, så de ikke ender på lossepladser og vores oceaner”.

ALDI fortæller yderligere at firmaet aldrig har tilbudt deres kunder i USA engangsplastikposer til grønt, denne beslutning vurderes at have hjulpet med at holde omkring 15 milliarder engangsplastikposer væk fra lossepladser og oceaner.

Selv om disse er store mål, bliver det sikkert mere tydeligt, at genanvendelse ikke er den følsomme magiske kugle til affaldsproblemet, som vi har fået fortalt. Ifølge Pinsky er indtil nu kun ni procent af engangsplast, der nogensinde er produceret, faktisk blevet genanvendt. Derfor ser vi gerne at ansvaret for genbrug rettes mere mod producenten, snarere end forbrugeren.

“Det er vigtigt, at ALDI USA og andre detailhandlere handler med største uopsættelighed og ambition om at eliminere problematisk plast. Selv om virksomheden måske har til hensigt at gøre emballagen genanvendelig eller kompostabel, betyder det ikke, at emballagen rent faktisk vil blive genanvendt eller komposteret”, siger Pinsky.” Vi opfordrer ALDI USA til at fremskynde indsatsen mod plastik spild, og opbygge systemer til genanvendelse af hensyn til vores planet”.

Disse nye mål er positive og vil forhåbentlig kunne hjælpe med at lette nogle af plastens byrder på planeten; forhåbentlig kan ALDI også anspore andre store kæder til at gøre det samme.

Kilde: The Daily Herald

Forfatter: jullie Minch