Mercedes-Benz mener at batterier nu er så gode og billige, at det er realistisk at elektrificere den tungere godstransport.

Samtidig med at prisen falder på batterier og effektiviteten stiger mener Mercedes-Benz, der netop har præsenteret en elektrisk lastbil med en totalvægt på hele 26 ton, at det virker meget mere realistisk at elektrificere den tunge godstransport på vejene fremover.

“Elektrificerede drivlinjer er hidtil kun blevet brugt meget lidt i lastbiler. Men nu har prisen, præstationerne og opladningstiden udviklet sig så hurtigt, at der sker en ny udvikling i distributionssektoren: Tiden er moden til elektriske lastbiler”, siger dr. Wolfgang Bernhard, der er ansvarlig for Daimler Trucks & Busses, i en pressemeddelelse.

Halvering af batteriers pris

Ifølge Mercedes-Benz vil prisen på batterier falde fra omkring 3.700 kr./kWh i 1997 til knap 1.500 kr./kWh i 2025. Samtidig forventes energitætheden at stige fra 80 Wh/kg til 200 Wh/kg.

Daimler-koncernen har allerede eksperimenteret med batteridrevne varebiler, men med nu er priserne faldet så meget, at koncernen er klar til at sende sin første batteridrevne lastbil på markedet.

Lastbilen er en model, der ligner den treakslede distributionslastbil Mercedes-Benz Atego. Den eksisterende dieselmodel har en maksimal tilladt vogntognsvægt på 34 ton, men i Danmark er den højest tilladte totalvægt for treakslede lastbiler 26 ton, og det er også det niveau, som den nye elektriske lastbil kaldet Urban eTruck kan klare.

På en messe i Stuttgart i Tyskland blev en prototype præsenteret i ondags, og Mercedes-Benz forventer at den kan sendes på markedet i begyndelsen af det nye årti.

Mercedes ser et marked for sig inden for bytransport, hvor de elektriske lastbilers fordele i form af mindre støj og lokal forurening kan gøre dem attraktive for vognmænd og flådeejere. Specielt hvis de overvejelser om at forbyde køretøjer med forbrændingsmotorer i bymidterne, som myndighederne i storbyer som Paris og London i øjeblikket gør sig, bliver gjort til virkelighed.

Ifølge erhvervspolitisk chef i organisation Dansk Transport & Logistik, DTL, Ove Holm, er det godt set.

“Hidtil har vi ikke regnet med at batterier kunne bruges i lastbiler, men vi har set en mulighed indenfor rutebusser. Men der er jo visse ligheder mellem rutebusser og distributionslastbiler, som begge har relativt korte og forudsigelige ruter, hvor batteridrift kan give mening”.

200 km på en opladning

Den 2,5 ton tunge batteripakke har en samlet kapacitet på 212 kWh og er stor nok til at lastbilen kan køre omkring 200 km på en opladning. Den kan oplades helt på 2-3 timer. Foto: Mercedes-Benz

Den elektriske lastbil er i denne prototypeudgave udstyret med en batteripakke på 212 kWh. Det er ifølge Mercedes tilstrækkeligt til, at lastbilen kan køre 200 km på en opladning. Batteripakken kan gøres større eller mindre efter behov. Forbindes lastbilen til CCS Type 2-lader kan den oplades helt på to-tre timer.

Batterierne øger lastbilens vægt med omkring 2,5 ton, mens bagakslen og de øvrige komponenter vejer 1,9 ton. Men da man samtidig fjerner forbrændingsmotoren og hele den normale drivlinje, som vejer omkring 2,7 ton, ender regnestykket med, at den elektriske lastbil er omkring 1,7 ton tungere end en tilsvarende traditionel lastbil.

Ifølge Mercedes arbejder EU imidlertid på at tillade, at lastbiler, der ikke bruger traditionelle motortyper, kan få lov til at laste et ton mere end lastbiler med forbrændingsmotorer. Det betyder, at forskellen i lastekapacitet minimeres til 700 kg.

Støjsvage ellastbiler kan undslippe myldretiden

Mercedes-Benz har fjernet den almindelige motor og drivlinje og i stedet bygget to elektriske motorer ind ved hjulene på den bagerste aksel. Motorernes maksimale output er 2 x 125 kW, mens det maksimale drejningsmoment er 2 x 500 Nm. Foto: Mercedes-Benz

 

En anden fordel ved de elektriske lastbiler er imidlertid, at de kan få lov til at køre ind til supermarkederne og butikkerne i byerne om natten, hvor normale lastbiler ikke må kommer der, fordi de larmer for meget.

“Det kan faktisk betyde en del for vognmændene. Herhjemme har Kohberg lavet forsøg med hybridlastbiler, for at kunne få lov til at køre tidligt om morgenen. Men hybridlastbiler er meget dyre. Afhængigt af, hvor dyre rent elektriske lastbiler bliver, kan det give dem en fordel”, vurderer Ove Holm.

Udover Mercedes-Benz arbejder flere andre producenter på at elektrificere den tunge godstransport. Tesla har netop annonceret planer om at producere en ‘semi’ – altså en lastbil, der kan trække en anhænger, og amerikanske Nikola tager allerede nu bestillinger på en elektrisk semi, hvor energien til batterierne imidlertid kommer fra en turbine.

Scania tester i Sverige desuden hybridlastbiler, der ligesom en trolleybus kan køre på strøm på veje, hvor der er køreledninger.

Forfatter: Redaktionen på ecolove.dk

Kilde: media.daimler.com/